valkorv.blogg.se

Gipsmask

Publicerad 2015-06-02 22:37:05 i Allmänt,

Gipsmask Julia år 8.

Vad har du gjort för någon mask? Jag har gjort en mask som har en svart sida och en vit som skall föreställa både en ljus och en mörkhyad. Dock är den mörkhyade alldeles för mörk för det finns faktiskt inte människor som är helt svarta och att den är helt svart förstör färgen på ögonbrynen så jag fick ta brun färg på ögonbrynen. 
Allt behöver faktiskt inte heller vara helt realistiskt men jag ångrar att jag inte vände på färgerna och hade brun färg på huden och svart färg på ögonbrynen.
Jag har delat in alla kroppsdelar i två delar med olika färger som ansiktet, läpparna och ögonen såklart,  alltså allt förutom ögonbrynen som sitter ihop.
På ögonen har jag inga detaljer utan jag har bara målat det ena ögat helt brunt och det andra helt blått och det har jag gjort eftersom att man ser oftast känslan i ögonen och det var inte riktigt känslor jag ville få fram.

2. Har du gjort en mask som existerar? Nej det har jag inte gjort alls men det skulle vara häftigt om det fanns människor som var både svarta och vita för då skulle nog de människorna försöka skapa lugn och fred på jorden eftersom de borde vara på både de svartas och de vitas sida eftersom de tillhör lite av de båda hudfärgerna och de skulle nog förstå de både på ett bättre sett.

3. Hur har du tolkat att vara människa / vara superhjälte? Jag har tolkat det som att vara superhjälte behöver egentligen inte betyda att man har massa superkrafter och förmågor utan det räcker att man är superhjälte för någon eller några och bara hjälper till och bryr sig om andra människor.
Jag tror alla kan vara någon slags superhjälte för någon, alla vi tillsammans kan vara superhjältar.
Att vara människa har jag tolkat på en liknande sätt men ändå annorlunda. Det är svårt att vara människa man går igenom svåra saker i livet, går igenom hemska upplevelser kan känna och kan känna ensamhet och övergivenhet men ändå är det en underbara gåva att att vara människa, så mycket upplevelser vi får lova att vara med om, vi får lov att älska, ha ett långt liv och skapa våra egna familjer och sätta upp egna mål.
Du kanske tycker att du har en lite för stor näsa, är lite för mullig, lite för smal, lite för stora läppar men är det viktigt egentligen? Det finns så mycket värre, det finns människor som inte kan gå, inte kan prata, inte kan höra men det är ändå lyckliga? Man måste lära sig att vara lycklig och att känns lycka och att älska sig själv.
Vi alla människor är lika värda oavsett funktionshinder, hudfärg, utkom, kropp osv.
Vi människor behöver hålla ihop för att fungera det funkar inte att vara helt ensam det mår vi inte bra utav. 

Jag har försökt få fram att vi skall hålla ihop oavsett olikheter i min mask det är därför ögonbrynen sitter ihop för att vi ska kunna knyta oss till varandra och lära oss att acceptera och älska varandra trots olikheter. 

Hur hör masken ihop med dig? 
Jag är väldigt emot rasism och det ville jag visa i dina masken.
Jag ville visa att vita och svarta är lika värda och att dessa 2 olika "världar" bör slås ihop ännu mer än vad de är hopslagna nu. 
Jag ville visa mina åsikter i en mask och jag tycker att jag fick fram det på ett bra sätt och jag tycker att det är ganska tydligt.

Vad handlar filmen Divergent om (kort)? Filmen Divergent handlar om att vara människa och om vilka svåra och tunga val man är tvungen att ta. Att man har 5 förslag på något man måste vara och man behöver välja även om man kanske inte tycker man passar in någonstans.
Det är som att tex alla som är bisexuella endast skulle få välja om det skulle gilla killar eller tjejer, det funkar ju inte riktigt om man redan tycker om båda. Klurig och sjukt bra film som verkligen handlar om att vara människa.

Ge exempel på en hjälteresa du själv genomfört/vill genomföra? 
En hjälteresa jag önskar genomföra är att få åka till Afrika till barnhemmen och dela ut kläder, prylar och god mat till barnen som bor där.
Denna hjälteresan har jag velat göra i flera år och jag tror även att jag kommer att göra det nån gång i mitt liv.
Jag skulle kunna tänka mig att bo där i ett år och umgås med barnen varje dag och lära dem nya saker som man lär sig här hemma i Sverige och sedan skulle de även kunna lära mig nya saker som vi inte lär oss här i Sverige. 
Jag tycker verkligen om barn och att göra folk lyckliga så denna resan skulle jag mer än gärna få genomföra.



 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela